П`ятниця
17.05.2024
11:09
Категорії розділу
Іноземні мови [1]
Початкова школа [1]
Хімія [1]
Історія [3]
Шкільний музей [1]
Виховна робота [45]
Інформатика [8]
Нормативно-правова база [22]
Кабінет методиста [9]
Початкова школа [1]
Це повинен знати кожен [1]
Інструктажі БЖД [0]
Управлінська діяльність школи [3]
Математика [1]
Вхід на сайт
Пошук
Корисні посилання
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 145
Наша адреса
Чалабієв Р.А.
19001 Черкаська область
місто Канів, вул. Пилипенка 14



8(04736)3-10-17 kanev-school3@ukr.net
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Канівська загальноосвітня школа №3
Канівської міської ради
Черкаської області
Головна » Файли » Історія

Урок «Велика Руїна»: основні причини та фактори
19.04.2016, 19:34
Тема уроку. «Велика Руїна»: основні причини та фактори Слайд 1

Мета уроку. Розкрити зміст поняття «Велика Руїна», визначити та проаналізувати причини Руїни, схарактеризувати внутрішні та зовнішні чинники руйнації української державності, прослідкувати їхній вплив на долю Війська Запорізького як молодої держави.
Розвивати навички критичного аналізу історичних джерел, формувати вміння послідовно висловлювати свою думку, використовувати чітку та зрозумілу аргументацію для обґрунтування власної точки зору, наблизити учнів до розуміння та лояльного сприйняття багатовекторності історичних процесів.
Виховувати почуття національної гідності, усвідомлення значущості об’єктивного і правдивого висвітлення суперечливих подій української історії.
Обладнання. Технічні засоби навчання: проектор, ноутбук, демонстраційний екран, роздатковий матеріал, фліп-чарт, магніти, презентація до уроку.

Тип уроку. Урок формування знань, умінь та навичок

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Теза вчителя.
Кожна нація, кожен народ на шляху творення власної самобутньої держави переживає злети і падіння, втрати і розчарування, народження і руйнацію… Як в даному контексті можна схарактеризувати події української історії, які ми вивчаємо? Аргументуйте свою думку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Теза вчителя
Зараз ми переглянемо відеосюжет до пісні «Б’ють пороги…» (виконавець В. Жданкін ).
• Поміркуйте, який зміст вкладено в рядки пісні?
• Які символічні епізоди ви помітили у відео?
• Яку інформацію хочуть передати автори глядачам?
Після перегляду відеозапису учні аналізують його по запитаннях, що були поставлені перед переглядом. Діти приходять до висновку, що руйнівні процеси в українських землях були спричинені різними факторами як внутрішніми та зовнішніми.
ІV. Оголошення теми і мети уроку Слайд 2
1. Теза вчителя
Сьогодні ми спробуємо проаналізувати причини «Великої Руїни», визначити внутрішні та зовнішні чинники руйнації української державності, схарактеризувати їхній вплив на долю Війська Запорозького як молодої держави.
V. Формування знань, умінь та навичок
1. Причини «Великої Руїни»
• Теза вчителя
Руйнація держави - це величезна, можливо, неосмислена у повну міру людським розумом, трагедія цілого народу. Усвідомлення гіркоти і масштабності її наслідків приходить з часом. Б.Хмельницький та його соратники розпочали творення української держави: формувались органи влади, адміністративно-територіальний устрій… Козацтво перетворилося на провідну верству українського суспільства… Та після смерті Б.Хмельницького ситуація різко погіршилася. Все більше проявляються ознаки «Великої Руїни».
Метод «Коло думок»
- Поміркуйте, що могло спровокувати руйнівні процеси в молодій українській державі?
Метод «Історичний доказ» (Слайд 3)
- Щоб об’єктивно визначити причини початку Руїни, ми звернемось до історичних джерел.
«Зі смертю Б. Хмельницького в Україні розпочався період Руїни, або – громадянської війни. …супротивними сторонами в ній стали, головним чином, самі козацькі маси і розколоте навпіл саме українське суспільство. Причини Руїни, в першу чергу, полягали у невизначеності державного курсу та незавершеності визвольної війни».
(Чиженюк Ю. Нариси про козацькі часи в Україні. – Запоріжжя, 2005)
Алгоритм роботи з історичним документом
1. Прочитайте документ
2. Поміркуйте над запитаннями та обговоріть їх у парах:
- Чи погоджуєтеся ви з думкою автора, що в українських землях розпочалася громадянська війна? (наведіть аргумент та приклад (подія), що його підтверджує)
- Чи погоджуєтеся ви з точкою зору автора, що Україна на той момент не мала чіткого державного курсу? (наведіть аргумент та приклад (подія), що його підтверджує)

Метод «Узагальнення»
- До якого висновку ви прийшли внаслідок обговорення причин «Руїни»?

2. Внутрішні та зовнішні чинники «Великої Руїни» Слайд 4
• Теза вчителя
Думаю, ви погодитеся, що причини Руїни не могли виникнути відразу після смерті Б.Хмельницького. Ймовірно, фактори, які вказували на суспільні протиріччя зародилися значно раніше?
Заслуховуються відповіді учнів. Приклад: Переяславська рада 1654 року, Віленське перемир’я 1656 року.

Метод «Історичний практикум» в парах
• Теза вчителя
- Щоб об’єктивно визначити основні чинники початку Руїни, ми звернемось до історичних джерел. Будемо працювати в парах. Кожна з пар отримує по два уривка з історичних документів. Алгоритм вашої роботи зазначений після документів.
(Слайд 5)
«…ані запорожці, ані навіть самі татари не встигли похитнути віри царя в гетьмана Виговського. Однак…проти нього виступив власний полковник Мартин Пушкар. Літописці по-різному причини ворожості Пушкаря до Виговського. За одними…Пушкар був розлючений на Виговського. За одними …Пушкар був розлючений на Виговського за те, що не був запрошений до Переяслава на остаточне обрання Виговського на гетьманство. За іншими …за те, що Виговський замість того, щоб «бути тільки за гетьмана», зробився справжнім гетьманом».
(Величко С. Літопис. – К.: Дніпро, 1991)
Алгоритм роботи над аналізом документа:
1. Прочитайте документ
2. Поміркуйте над запитаннями та обговоріть їх у парах:
- Які причини спонукали М.Пушкаря до повстання проти І.Виговського?
- Чи можна ці причини вважати об’єктивними?
- До яких наслідків могли привести події, описані в джерелі?
- На який чинник початку Руїни вказує дане джерело?

(Слайд 6 )
«Гадяцький договір, хоч і не реалізований, викликав 1659 р. війну з Москвою. Виговський звернувся до європейських дворів з маніфестом, у якому обвинувачував Москву в порушенні Переяславського договору.
Стотисячна московська армія під командою князя Трубецького та Ромадановського рушила на Україну. Виговський, з допоміжними силами німців, татар, 28-29 червня під Конотопом розбив військо, при чому загинув цвіт московського війська. Москву охопила паніка, царський двір збирався тікати до Ярославля».
Полонська – Василенко Н. Історія України. – К.: Либідь, 1995
Алгоритм роботи над аналізом документа:
1. Прочитайте документ
2. Поміркуйте над запитаннями та обговоріть їх у парах:
- Чому саме Гадяцький договір спровокував війну з Московською державою?
- Якими були наслідки Конотопської битви?
- Чи були вони використані українською державною елітою для зміцнення держави?
- На який чинник початку Руїни вказує дане джерело?

(Слайд 7)
«Зібравши 20-тисячне військо та найнявши волохів, німців й татар, І.Виговський зумів перемогти військо повстанців у вирішальній битві під Полтавою (червень 1658 року). Проте це була надзвичайно дорога перемога, адже у братовбивчому протистоянні загинуло майже 50 тисяч українців».
(Бойко О. Історія України. – К.:Академія,1999)
Алгоритм роботи над аналізом документа:
1. Прочитайте документ
2. Поміркуйте над запитаннями та обговоріть їх у парах:
- Чому перемогу І.Виговського можна вважати»пірровою»?
- Про які явища в суспільному житті українських земель свідчать описані в документі події?
- На який чинник початку Руїни вказує дане джерело?

Слайд 8
«….Шереметьєв зазнав сильної поразки поблизу Чуднова, був узятий у полон татарами та вивезений згодом до Криму, де знаходився у неволі 20 років; Хмельницький, який не встиг надати допомоги воєводі, був обложений біля Слободищ, й, розгубившись від страху, віддався королю, виявивши згоду відновити Гадяцький договір».
Яворницький Д. Історія запорозьких козаків. - К.: Наукова думка, 1990.
1. Прочитайте документ
2. Поміркуйте над запитаннями та обговоріть їх у парах:
- До яких наслідків призвела облога українських військ під Слободищами?
- Якою була реакція українського суспільства на нову «Гадяцьку» угоду Ю.Хмельницького?
- На який чинник початку Руїни вказує дане джерело?

Слайд 9
«Сила козацька ослабла од тієї замотанини. Величезні полки: Полтавський, де було 40 000 люду, Миргородський, де було 30 000, Прилуцький та Іркліївський загинули вкінець; городи та села заростають крапивою».
Аркас М. Історія України-Русі . Свідчення очевидця. – К.: Вища школа, 1990
1. Прочитайте документ
2. Поміркуйте над запитаннями та обговоріть їх у парах:
- Який історичний період описано в поданому документі?
- Про що свідчать факти, наведені у свідченні?
- На який чинник початку Руїни вказує дане джерело?

Слайд 11

«Правобережну Україну тоді вважали своєю землею й Туреччина, й Польща, яка не визнала Бучацького договору й вела із султаном війну за Україну. Сусіди кілька років спустошували міста і села, знищували населення, брали ясир. Українці Правобережжя масово тікали на Лівобережжя».
Історичні постаті України. – Одеса: Маяк, 1993.

1.Прочитайте документ
2.Поміркуйте над запитаннями та обговоріть їх у парах:
- Які юридичні підстави існували в Туреччини і Польщі, щоб називати українські землі «своїми»?
- Які наслідки для українських земель принесли описані в документі події?
- На який чинник початку Руїни вказує дане джерело?

Слайд 13

«Тут страшенне стовпотворіння вавилонське: містечко воює з містечком, син грабує батька. Батько – сина. А усім одне в голові: щоб не бути ні під владою короля, ні під владою царя, і вони думають, що досягнуть цього, гніваючи та лякаючи короля – царем, а царя - королем».
Аркас М. Історія України-Русі . Свідчення очевидця. – К.: Вища школа, 1990
1. Прочитайте документ
2. Поміркуйте над запитаннями та обговоріть їх у парах:
- Який історичний період описано в поданому документі?
- Про що свідчать факти, наведені у свідченні?
- На який чинник початку Руїни вказує дане джерело?

Слайд 14
«Тяжкого удару завдали Дорошенкові запорожці, висунувши проти нього претендента на гетьмана - Петра Суховія, якого визнали татари. Цілий рік боровся Дорошенко із Суховієм. Ще гірше стало, коли в Умані проголосили гетьманом уманського полковника, Михайла Ханенка».
Полонська – Василенко Н. Історія України. – К.: Либідь, 1995
1. Прочитайте документ
2. Поміркуйте над запитаннями та обговоріть їх у парах:
- Який історичний період описано в поданому документі?
- Про що свідчать факти, наведені у свідченні?
- На який чинник початку Руїни вказує дане джерело?

Учні представляють результати роботи в парах. Всі документи та запитання до документів демонструються на слайдах.
Метод «Складаємо Т-таблицю»
• Теза вчителя
Ми проаналізували низку документів, на основі яких можна визначити внутрішні та зовнішні чинники «Великої Руїни». Зараз кожна пара поміркує над тим, про які чинники йшла мова в документах, з якими вони працювали.
Результати обговорення запишіть на листочки та представте їх класу
Діти називають внутрішні та зовнішні чинники Руїни, розміщують їх на фліп-чарті у визначену колонку.

Внутрішні чинники Зовнішні чинники



Метод «Вислови думки» (Слайд 15)
Отже, ми маємо визначені вами основні чинники появи та розвитку Руїни у 60-80-х рр. ХVІІ ст. Які з них, на вашу думку, були ключовими у цих трагічних подіях – внутрішні чи зовнішні?
(Формат відповіді: Я думаю… тому що… отже…)

VІ. Рефлексія. Підсумок уроку. Оцінювання. Д.З.
- Що вам запам’яталось на сьогоднішньому уроці найбільше?
- Чи помітили ви аналогії із сучасними подіями в Україні?
- Які уроки слід винести українцям із подій Руїни?
Категорія: Історія | Додав: chorna
Переглядів: 1403 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: