Виховний захід, присвячений Т.Г.Шевченкові.
Оформлення: Святково прибрана світлиця. Портрет Тараса Шевченка, рушники, серветки. Хлопчики і дівчатка у вишитих сорочках і блузках. Фотовиставка про життя і творчість Кобзаря. Презентація.
Місце проведення: українська світлиця.
Сценарій складений з використанням довідкової та фахової літератури.
Слайд1, 2.
Звучить пісня на слова Т.Г.Шевченка «Думи мої», заходить жінка одягнута в селянський одяг, ставить на столик запалену свічку біля портрета Т.Г.Шевченка, до неї підходить хлопчик.
Хлопчик: Матусю, а чи правда, що небо на залізних стовпах тримається?
Мати: Так, синочку, правда.
Хлопчик: А чому так багато зірок на небі?
Мати: Це коли людина на світ приходить, Бог запалює свічку, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Хлопчик: Бачив, матусю, бачив. Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?
Мати: Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді її свічка світить ясно і світло це далеко видно.
Хлопчик: Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати: Старайся, мій хлопчику!
Ведуча: Дорогі діти! Шановні гості! Сьогодні ми зібралися в українській світлиці і будемо господарями цієї затишної оселі протягом нашого свята. Тож давайте подаруємо один одному приємні хвилини спілкування.
Учень: Щовесни, коли тануть сніги,
І на рясті засяє веселка,
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуєм пам'ять Шевченка.
Слайд 3.
Учениця: Весна - весняночка...
Це вона привітна і щедра, подарувала Україні вірного сина, а світові - генія.
Учень: В історії кожного народу є імена, які становлять його славу, велич і національну гордість. Саме таким і є для України ім'я безсмертного Кобзаря - Тараса Шевченка.
Слайд 4.
Учень:У старій хатині,
В кріпака колись
В тихий день весняний
Хлопчик народивсь.
У тяжкій неволі
Ріс малий Тарас,
Він не вчився
в школі Він ягнята пас.
Слайд 5.
Слайд 6.
Вчитель: Що воно означає - це ім'я - Тарас? Етимологія показує...
Учениця: Ім'я Тарас прийшло до нас з грецької мови, в якій слово
«тарактіос» означає бунтівливий, бунтівник.
Славетне ім'я Тарас! Його обезсмертив наш геній - Тарас Шевченко.
Учень:Не називаю її раєм
Тії хатиночки у гаї
Над чистим ставом край села
Мене там мати повила
І повиваючи співала,
Свою нудьгу переливала
В свою дитину...
В тім гаю, У тій хатині,
у раю Я бачив пекло...
Там неволя, Робота тяжкая, ніколи
І помолитись не дають.
Слайд 7,8
Учень: Дитинство Тарасика було тяжке, голодне. Але ці роки, коли живі були і дідусь і батько, і мати були в хлопчика найщасливішими з усього його життя. Тоді його любили. Про це він написав у вірші «І досі сниться»
(вірш читає учень класу)
Учень: Восьмирічного Тараса батьки віддали до дяка в «науку». За найменшу провину той карав своїх учнів різками. Уже відомим поетом Т.Г.Шевченко згадував ту школу, куди привела його кріпацька доля.
Ти взяла мене маленького за руку
І хлопця в школу одвела
До п'яного дяка в науку –
Учися, серденько, колись
З нас будуть люди, ти казала...
Слайд 9.
Учениця: Та недовго тривала Тарасова «наука» несподіване горе випало на долю маленького хлопчика. Замучена важкою працею померла мати.
Там матір, доброю мою
Ще молодою у могилу нужда
Та праця положила.
Вчитель: Малий Тарасик ріс хлопчиком веселим, допитливим, про все хотів дізнатися.
Учень: Малим Тарас думав, що небо над головою, ніби високий дах, а там у далині, цей дах опускається до землі, там його стовпи залізні підтримують. Навіть ішов далеко, щоб побачити ці стовпи, але так і не побачив, а сонце все заходило. Добре, що чумаки довезли його до рідного села Кирилівки. Сім'я тим часом сиділа біля хати і вечеряла. Слайд 10
Декламування вірша «Садок вишневий коло хати»
Учень: Коли Тарасу минуло 11 років, він втратив свою останню опору -батька, який, помираючи, сказав пророчі слова: «З нього буде або щось добре, або велике ледащо». Слайд 11.
Там батько, плачучи з дітьми
(А ми малі були і голі)
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині... А ми
Розлізлися межи людьми,
Мов мишенята
Я до школи - носити воду школярам.
Він був і пастухом і погоничем, і ким тільки не був, і чого тільки не робив. Але все ж йому хотілося бути малярем. Все, що бачив, хотілося намалювати.
Учень: Та минали літа, і було йому вже 15 років. Ось відпливає вже якось непомітно Тарас від берега дитинства. Разом з дворовими поміщиками Енгельгарда попадає Шевченко до Петербурга. В світлі петербурзької ночі молодий Шевченко бігав у літній сад малювати статуї. Тут вже молоде і ніжне серце заговорило і заспівало віршами. Слайд 12.
Вірші «Вітер з гаєм розмовляє» «По діброві вітер виє»
Учень: Т.Г.Шевченко перебував у кріпацькій неволі. Художники зібрали 2500 карбованців і викупили його. Саме вони допомогли Шевченкові звільнитися від кріпацької неволі та відкрили перед ним шлях до науки і мистецтва. Слайд 13
Учень: Поет навчається у Академії мистецтв, читає твори російських поетів. У цей час він усе більше задумується над гіркою долею рідного краю, над безправним становищем покріпаченого люду.
Учень: Його славні твори кликали до боротьби за волю. Мріяв поет про прекрасне майбутнє трудящого люду, але добре знав, що за це треба боротися.
... Вставайте, кайдани порвіте,
І вражою, злою кров'ю
Волю окропіте.
Учень: За сміливі заклики, вільнодумні твори царський уряд переслідував поета і відправив на заслання в далекі степи Казахстану. Але ні цар, ні жандарми не змогли заглушити могутній голос великого поета, який писав вірші.
За Тарасом слідкували,
Все забороняли
За писання й малювання
Жорстоко карали.
Учень: Коли Т.Г.Шевченко був на засланні, він дуже тужив за Україною. Вербову гілочку з рідної України поет посадив у казахській пустелі. Виросло велике дерево, яке люди назвали вербою Тараса. А потім ще 200 вербинок виростив поет з її гілочок. Вербовий край у засланні нагадував Т.Шевченку рідну Україну.
Учень: Повернувся Тарас з неволі
Вже хворим додому.
Але пісню, але думу
Не забув складати.
Як страждала - горювала
Україна - мати.
Учень: Серце мліло
Від горя людського
Й викресало гордо й сміло
Тарасове слово.
Учень Наш Тарас Григорович Шевченко був художником, поетом ще й великим вчителем. У 1861 році вийшов друком його «Буквар южноруський» повністю побудований за народними традиціями. До нього він вмістив приказки і прислів'я, улюблені народні думи. Слайд 14.
Учень: Найкраще поетичне слово, це те слово, яке стало піснею. На поетичні твори Т.Г.Шевченка спочатку була написана композиторами музика, а потім вони перетворилися на народні пісні.
«Тече вода з-під явора», «Реве та стогне Дніпр широкий», «Думи мої...», «По діброві вітер виє», «Садок вишневий»
Звучать пісні: «Зацвіла в долині» у виконанні учнів
Слайд 15. Учитель: Т.Г.Шевченко прожив усього 47 років із яких 24 роки були у кріпацтві. 10 років мучився у солдатській неволі, на засланні. І всього 13 років був вільною людиною. До болю мало.
Учень: У 1861 році на Україну страшним громом, чорною хмарою печалі прилетіла сумна звістка - у Петербурзі 10 березня перестало битися серце великого поета. Слайд 16.
Слайд 17. Учень: Похований Т.Г.Шевченко в Україні над Дніпром, поблизу Канева. Мрія поета про нове життя здійснилася. Ми шануємо пам'ять поета.
Волею історії він ніби ототожнений з Україною, представляє нас, українців, народом світу. Його ім'я увічнене в легендах і переказах, його ім'я ми славимо у своїх розповідях, народом про нього складені прислів'я та приказки:
- Шевченко Тарас, наче сонце для нас;
- Шевченкове перо панів по серцю шкребло;
- Пани Шевченка карали, але мудрості не відібрали;
- Шевченко дужий був не силою, а словом мудрим;
- Тарасові слова то правда жива;
- Хто з Шевченком знається, той розуму набирається;
- Хто Шевченка прочитав, той багатий серцем став;
- Шевченкове слово в віках не старіє;
- Шевченкові пісні молодіють, бо люди з ними живуть,
працюють і мріють;
- Ми Шевченка славить будем і ніколи не забудем;
- Тарасів «Кобзар» - для народу великий дар.
Учитель: В народі кажуть «Шевченко жити буде, поки на землі житимуть люди».
Пам'ять про Т.Г.Шевченка живе у серцях людських. Минають віки, стираються написи на камені, тліють книги, руйнуються будівлі, але слово Шевченка - живе і вічне. Слайд18.
Вивчаймо його, думаймо над його істиною, виконуймо його заповіти, які посилав він синам свого народу, і серед них найперший і найголовніший:
Свою Україну любіть,
Любіть її... Во времья люте,
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть. Слайд 19.
Мені хочеться вірити, що у житті кожного з вас буде Тарасова пристрасть, Тарасова мудрість, Тарасове невмируще слово! Слайд 20.
Звучать пісні: «Зоре моя вечірня», у виконанні учнів.
|